Blind Type - My way

0 Membangkang
Sekitar tahun 2000 dulu lebih kurang dalam bulan 7, time ni aku begelar freshie.. aku kagum betul bila ada sorang budak chinese menaip tanpa tengok keyboard duduk sebelah aku, jarang org boleh taip macam ni, ada pun dalam movie ataupun kerani2 professional.. itu pun sbb attend kursus yang dah confirm kena bayar..

aku terus terusan kagum sampai memikirkan yang blind type ni hanya orang orang terpilih je yang boleh buat.. aku pulak dalam kategori org yang tak tepilih tu.. sampai satu hari bila aku mengajar member finger plucking untuk acoustic guitar.. aku terang kan pada dia konon jari manis untuk tali satu, jari fuck untuk tali 2 dan jari telunjuk untuk tali tiga, jangan ada jari yang memandai2 petik tali selain dari tali yg dah ditentukan untuk diorang.. aku pun terfikir, kalau ada 26 huruf kat keyboard bahagi dengan 8 jari maknanya satu jari boleh cover sampai 4 letter..

aku start dengan membuka on screen keyboard pada start menu>all program>accesories>accessibilty

















Dengan melihat itu pada monitor dan meletak jari pada huruf default asdf hjkl untuk 8 jari kiri dan kanan aku mula membiasakan jari untuk membahagikan tugas mengconquer huruf huruf tertentu tanpa ada pertindihan/perkongsian huruf dan jari..




PENTING: jgn sesekali tengok jari kat keyboard, atau pun keyboard, ataupun papan kekunci ataupun butang2 huruf yg disertakan sekali masa kroang beli komputer tu!! KALAU ENGKAR: sampai bulan Oktober 2024 ppun korang tak kan pandai2,(pandai sikit je dari ayam kalau iye pun)

berpandukan on screen keyboard aku cuba merangkak2 mencari kedudukan huruf dan jari terdekat yang sepatutnya menekan.. dalam masa tiga hari dah boleh hafal kedudukan semua 26 huruf ni,.. tak lama pun.. dan untuk betul2 lancar cuma mengambil masa 2 minggu sahaja.. tak rugi aku berteori2 sebelum ni, oh ya untuk praktis aku pasang lagu slow, buka notepad dan cuba menaip lirik lagu yang sedang dinyanyikan, lagu yang aku buat praktis tu aku masih ingat lagi, Joget Senyum Memikat dari CT..



Hari yang ke 7, seeloknya selepas maghrib cuba test diri anda dengan mengisi butang2 kosong yang diberi dibawah, ini ujian untuk menguatkan ingatan tumpul anda..

Jangan Tengok Keyboard kalau tak anda takkan lebih pandai dari lembu bunting hampir selama lamanya (pernah dilaporkan seorang wanita di Britain Putus urat keting kerana cuba menipu diri sendiri dan rakan siber lain dengan menjeling ke arah cermin muka yang sengaja diletakkan di sebelah kiri keyboard) aku sendiri pun kurang percaya tapi takut jugak nak melanggar pantang.. salah satu sebabnya aku tak tau pun apa fungsi sbenar urat keting, takut2 bila dah putus menjejaskan fungsi rahim dan organ badan lain!





CUBA Isi tempat kosong dengan cara kau sendiri, kau nak conteng marker kat atas monitor pun boleh tapi ingat2 lah, komputer kau tu ada lekat sticker Hak milik kerajaan




















Sebenarnya tak semua kerani pun tahu blind type, sepanjang aku kerja hampir 10 tahun (swasta + gomen) tak penah lagi aku jumpa org yang betul2 boleh blind type ni kecuali PA Boss tu pun sorang je, sbb masa muda muda dulu dia penah belajar trengkas, masa tu taip pakai mesin taip lagi.. lagi terrer dari aku...

disertakan dibawah ni gambarajah kedudukan jari, - ikut cara aku la, sbnarnya kedudukan jari yang sebenar adalah asdf jkl; tapi sbb aku dah biasa guna asdf hjkl jadi aku malas dah nak tukar2, bukannya dosa pun..

lagi satu dulu bila tekan huruf kat keyboard, display on screen keyboard tu akan blinking masa pakai windows NT, ni bila dah pakai XP dan above tekan lama lama pun dia buat dek je, jadi susah la kita nak tau huruf apa yang jari kita dok tekan tu..


Dalam ayat ringkas yang sesuai untuk menerangkan semua perenggan di atas adalah

"UNTUNG ADA AKU YANG PANDAI CUBA MENGAJAR MEMBER2 YANG LANGSUNG TAK PANDAI DAN TERFIKIR WALAUPUN DIBERI JISIM DAN JIRIM OTAK LEBIH KURANG"

0 Membangkang:

Post a Comment

Popular Posts