Pengait Kepala !! konspirasi kerajaan ??

7 Membangkang
Kecik dulu aku kerapkali dimomokkan dengan perkataaan pengait, yang tidak jelas maksud dan samar kewujudannya.. tapi tidak pada masa itu.
During that day, sebut sahaja pengait di mana mana tempat di Sabah.. seramnya spt mendengar menyebut hantu ketika di malam hari.. bezanya pengait aktif siang dan juga malam..

Drpd kecik pola pikiran ku bercorak kritik dan logik, mungkin sbb lahir bulan november (bukan eksyen, apa yg best pasal skeptik dan being logically thinker, lainlah kalau optimis dan positive thinking!!)
Walaupun kerap diceritakan pasal bahaya pengait, kes kes terbaru yang berperemeter dalam tak sampai 10 batu dari kg, lagi.. ketajaman sabit pengait, atau kegiatan pengait yang dilindungi polis, satu yang buat aku tak dapat terima adalah tujuan dan hasil kaitan si pengait itu sendiri.

Kononnya sebagai bahan binaan untuk membuat bangunan atau jambatan, untuk menguatkan struktur, untuk korban sembahan penunggu di tapak projek(bangunan/jambatan). Kononnya lagi kepala tadi dimasukkan sekali ke dalam struktur bangunan tak kira la lantai ke dinding. Logiknya bila kepala yang baru dikait di campur dalam acuan konkrit, selepas dua tiga minggu atau bulan dah tentu la kepala tu mengecut atau hancur dan meninggalkan ruang lompang pada struktur bangunan. Itu ciri kelemahan pada struktur. aku tau ni bila masa kecik dulu bila kubur anak kucing yang dah mati selepas beberapa lama tanah tu akan tenggelam sikit. sama apa jadi pada bangunan, jadi tak logik lagi mega bangunan tu lagi banyak kepala yang diperlukan, struktur paling famous adalah jambatan pulau pinang yang mana PM masa tu Dr Mahathir atas arahannya mengupah mereka ni untuk memburu kepala budak di ceruk2 borneo.. buruk betul perangai.. sampai PM pun dia bagi isi plot

Tapi bila aku bersuara kena marah pulak, "jangan sumbar", (sumbar=cakap besar) nanti kena atas diri sendiri..

Dijelaskan lagi bukan dilihat dari permasalahan logik tapi penjelasan spiritual kononnya penunggu kawasan tu rela kawasannya dicerobohi dan bersedia pulak melindungi survival bangunan tu asal syarat diberi sajian kepala orang..

Sedikit cerita famous yang pernah aku dengar;

Di batu 10 Jalan Apas Tawau sorang budak dah kena kait masa memotong(jalan pintas) dari sekolah balik ke rumah.. budak ni dijumpai masih berdiri dengan kepala dan tangan kiri sudah hilang dipercayai dikait. (Ini kes kaitan serong, lagi senang nak putus.. macam potong kayu api kalau potong lurus kayu susah putus tapi bila potong serong mudah sikit)

Di Kampung Gas, Sandakan, seorang lelaki tua tak senonoh yang membuang air besar di kawasan pokok pisang (kaki bukit tepi laut) mati tanpa sempat tunai hajat bila tengah mencangkung kepala dikait. Yang buat kantoi atau kedapatan bila kait si pengait belaga dengan tiang letrik semasa melarikan diri menyebabkan penduduk kampung perasan lalu sepakat mengepung dan menangkap suspek, menurut pencerita pengait tu berbangsa iban dari pedalaman kalimantan atau sarawak, sudah pernah tertangkap di tempat lain tetapi bila diserahkan pada polis, dia dilepaskan melalui pintu belakang, jadi penyelesaiannya pengait tu di bunuh dengan kepala dicampak ke laut dan badan ditimbus di darat. Si pencerita mengaku ada di situ pad masa itu cuma belum cukup umur untuk melihat masa pengait tu dipancung. Time ni payah jugak aku nak berhujah walaupun aku dah 21 tahun masa dengar cerita abang tu, tapi dalam hati konfirm dia tipu.. sama ada tipu direct, atau tipu dengan mengubah cerita org lain dan memasukkan wataknya di situ.. apa pun sumbernya tetap tipu.. heran bila ramai org pecaya jugak.

Somewhere di Semenanjung, kononnya sekumpulan tiga budak ; dua beradik dan satu kawan di tangkap pengait dan di masukkan ke dalam karung guni, masa ditinggalkan di rumah kosong si abang berjaya mengoyakkan guni tadi dengan pisau lipat yang dibawa, bila dapat meloloskan diri dan balik ke rumah, bagitau pada bapak diorang.. bapak dia cuma suruh diamkan dan buat tak tau.. sebab bapak dia polis. (lagi tak logik, polis ke komando ke, kalau dah mengancam nyawa anak konfirm dia mengamuk punya, sebab tu ada sebilangan kecik yang ambik rasuah sbb mahu memewahkan anak-anak dan keluarga)aku kata sebilangan kecik je!! yang lain ok kot.

Yang lucunya di kampung sebelah aku, sorang pak cik yang anti sosial dan tinggal sorang kat tepi ladang kelapa sawit dituduh pengait pencen, tapi separa aktif.. kena pulak pakcik tu Om atau suku timor/flores, (bukan kutuk bangsa timur, kawan ku lebih separuh timur, philipus, anton, peter, wilem, pius, tomas, lucia, rut, benjamin etc).. aku pun pernah mengalaminya sendiri bila di kejar oleh om ni, masa tu sekolah dulu dulu suka betul mengerah murid untuk membuat kutipan derma dari rumah ke rumah, jadi aku dan kawan kawan( timOr tempatan pun ada) pergi buat kutipan di rumah om ni, kena kejar dengan kayu..

mungkin sbb tu dia anti sosial- tinggal tepi hutan.. mungkin juga sebelum kami dah ada budak lain yang kutip derma tempat dia, bila dah slalu sangat temparature pun naik..

Mungkin juga kisah pengait benar benar wujud satu ketika dulu, masa head hunter wujud di borneo, nak kahwin maskahwin nya satu kepala, tunjuk kepada bakal mertua yang menantu dia boleh melindungi isteri dan keluarga dia satu hari nanti.. Ada jugak hero yang kumpul kepala orang sebagai lambang kekuasaan, Monsopiad contohnya..

Mungkin org tua tua dulu memikirkan cara baru untuk mengawal anak anaknya dari bermain tak ingat dunia, iya lah kalau malam boleh takutkan dia pasal hantu pocong semua, kalau siang mana boleh jalan. Kemudian budak budak tu membesar dan menjadi org tua kita pada masa itu. Dalam erti kata lain org tua- tua tu bukan mak bapak kita tapi moyang dan sama kaler dengannya, anak anak dia tu lah generasi tak sempat diberitahu perihal pengait tu cuma cerita momokan, tu yang dia lebih2 percaya.

Mungkin jugak ada org ambil kesempatan, merogol dan kemudian bunuh dengan mengait kepala, jadi yang kena tuduh pengait bukan dia..

Atau mungkin pernah satu dua kes jumpa mayat kena timbus dlm bangunan lama, terus jadi penguat cerita, walhal itu orang nak tutup kes jenayah..

Yang tak mungkin, kerajaan tak berselindung di sebalik apa apa pun kegiatan ni. Dah pengait tak wujud, agensi rahsia ni pun konfirm tak wujud.

PM pun tak mungkin tau, ntah2 sampai sekarang Tun tak tau nama dia dimasukkan sebagai penguat cerita.. Long Live TUN, i'm product of your era (iklan kejap)

Sekarang kalau jumpa kawan kawan lama, cerita pasal pengait, semua gelak besar ramai ramai padahal dulu bila aku bawak bedebat aku yang kena teruk konon cakap besar la apa la.. benci betul aku..




p/s  tulisan di atas hanya menceritakan pandangan dan pengalaman sebagai kanak kanak pada ketika yang disebutkan di atas. Admin tak pernah bersemuka dan mengalami sendiri sesuai dengan butir artikel di atas. Spekulasi dan konspirasi hanya teori yang diceritakan semula tanpa mengubah atau menokok tambah, jujurnya tiada rujukan dan panduan semasa menulis artikel ini kerana ianya berdasarkan pengalaman peribadi. Peace

7 Membangkang:

assalamualaikum! sy seorang penulis skrip, sy asal Sandakan Sabah, masa kecil selalu dengar mak cerita pasal PENGAIT.. ni saya ada direct short film yang sy tulis sendiri.. tgk2 lah ye, #audio problem sikit, gunalah earphone ya http://www.youtube.com/watch?v=_LpSo-BU3hY&feature=youtu.be

25 September 2012 at 18:40 comment-delete

Terima kasih liau, akan aku visit sekejap lagi

18 October 2012 at 01:12 comment-delete

To dear admin..klu xthu apa itu headhunter,apa fungsi dia,apa itu konspirasi,fungsi kepala(mangsa) spirit 2 bnda,ko xpasti wujud..sbb orang lain lebih tahu benda,crita dan kesahihan crita ni...jangan ckp besar brother

7 July 2014 at 08:56 comment-delete

@hez roin Terima kasih jengah, Maaf saya tak berniat seperti yang difahami oleh tuan. Kalau tuan fahamkan saya menceritakan pandangan masyarakat sekeliling tempat saya dibesarkan dan pandangan saya sebagai kanak-kanak pada ketika itu.

Mungkin pengetahuan tuan lebih luas, mungkin juga pengait dan headhunter yang sering dikaitkan dengan borneo dulu adalah karakter yang berbeza. Peace!

7 July 2014 at 23:44 comment-delete

Namung...aku juga sangat khawatir pasal kes ini yang bisa saja terjadi di mana-mana saja khususnya di pelosok borneo ini,ada yang bilang ini merupakan konspirasi kerajaan,yang di sana bilng ada kaitan sama kes menjual organ manusia,yang sebelah kanan bilang ianya digunakan untuk tujuan menguatkan struktur pembinaan jambatan dan bangunan,aku juga jadi panasaran sih sejauh mana kesasihan ceritanya.ya maklum saja saya dari surabaya indonesia yang merantau di borneo ini mencari kerjaan yang halal,sudh dua tahun bekerja lalu mendengarkan hal- hal sebegini adalah sesuatu yang baru bagi saya dan ya waspada itu lebih bagus..

Anonymous
3 November 2015 at 21:50 comment-delete

Kami adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda akan melalui kewangan
masalah, jika anda mempunyai keadaan huru-hara kewangan dan anda memerlukan dana untuk
memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau membayar
bil, memulakan perniagaan yang baik atau anda mendapati sukar
mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e - mail
rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

 "Jadi, jangan biarkan peluang ini berlalu begitu sahaja,
Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..

Nama awak: ______________________
Alamat anda: ____________________
Negara awak: ____________________
Tugas anda: __________________
Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
Tempoh pinjaman: ____________________
Pendapatan bulanan: __________________
Nombor telefon: ________________
Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
Jika anda telah memfailkan pinjaman sebelumnya, di mana anda dirawat dengan jujur? ...

Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, keadaan huru-hara, dan cabaran
hubungi REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM hari ini melalui e - mail:
rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

27 April 2017 at 16:50 comment-delete

Hello semua,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko sekali lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya mula jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menghubungi Encik Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama......
Nama tengah.....
2) Jenis Kelamin: .........
3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Telefon: .........
8) Alamat e-mel ..........
9) Pendapatan Bulanan: .....................
10) Pekerjaan: ...........................
11) Yang tapak adakah anda di sini tentang kami .....................
Terima kasih dan salam mesra.
Derek Email osmanloanserves@gmail.com

17 May 2017 at 09:09 comment-delete
Post a Comment

Popular Posts