Respon tak logik dalam lakonan

1 Membangkang
Ikutkan aku bukan suka tengok pun cerita dari seberang sbb provokasi yang dimainkan oleh rakyatnya pada kita di Malaysia, diorang yang datang merompak di Malaysia kita pula di tuduh maling. Tapi itu cerita lain

Masa mak mertua aku ada di sini lebih kurang dalam tempoh waktu sebulan dia suka tengok cerita 'Kejora dan Bintang' yang main di Channel 104 Astro, tengok ramai ramai temasuklah aku dan bini aku. Jadi bila dia dah balik Sabah, bini aku pun teruskan amalan murni ni mungkin untuk mengetahui ending dia je.


Aku perasan banyak benda tak logik berlaku dalam lakonan. Terutamanya drama melayu, tapi itu orang lain pun perasan so aku tak cakap pasal logik tak logik aksi tu tapi respon kepada sesuatu scene. Banyak betul benda yang aku tak puas hati tapi rupa rupanya aku sorang je yang perasan sedangkan orang lain termasuk isteri sendiri adik beradik dan rakan taulan yang bersepah tak perasan pun benda tu.

Ini antara benda yang berulang ulang dibuat dalam lakonan sampai dah jadi perkara wajib. Contohnya bila Si Janet buat muka tekejut ibunya berulang kali tanya walhal dah sah sah Janet tu tekejut beruk sbb tengok something bad happens betul betul depan dia. Selepas lebih kurang 4 saat baru lah si ibu tadi menoleh ke arah tempat janet tu tengok sampai nak tejojol bijik mata.. Ni contoh dalam Kejora dan Bintang, tapi sebenarnya banyak dalam drama melayu pun.

1 Membangkang:

Salam...
Memang bnyk babak yg boleh dikomen..tapi, berjuta rakyat Malaysia tengok citer tu...ada yg pergi cari DVD kat kedai dan ada gak yg download dr Youtube...hmmm

23 March 2011 at 00:17 comment-delete
Post a Comment

Popular Posts