Bongawan - Sudut Dunia Paling Cantik

1 Membangkang



























Aku x lahir di sini, sebahagian besar masa membesar ku pun bukan di sini.. Tapi pengalaman membesar selama lebih kurang 6 bulan di sudut dunia dipanggil Bongawan ni masih segar dan kekal manis sepanjang hayat yang aku ada. Bukan kisah cinta monyet yang memacunya macam sesetengah kisah hidup paling sering diingati sebahagian kanak kanak lain. Tapi lebih kepada kekeluargaan dan keadaan ekonomi keluarga yang masuk zon kritikal pada waktu itu. Manisnya mengingatkan keluarga kami yang lengkap, ada Sang mak dan si ayah saat masih menyatu sebagai suami isteri, adik beradik lain, paling manisnya arwah adik ku Yong yang hilang takkan pernah berganti..


Disini pada waktu itu jauh dari kemodenan kota, bekalan elektrik, air tiada lagi. Tv dan komputer jauh sekali.. tapi itu yang melengkapkan kami. Masa malam kami berkumpul di ruang tamu mendengar radio dan cerita pengalaman dari bapak, sebahagiannya pelik selebihnya hebat dan kami kagum bermegah dengan ceritanya. Di tambah lagi dengan Kak Ina, yang paling sulung, paling bijak, penyelesai masalah dan tempat rujukan kalau ketiadaan mak dan bapak. 


Dunia kecil kami tidak pernah sunyi dari ketawa, jeritan kecil baby along yang baru belajar bahasa dunia, Masing masing lengkap dengan watak dan tugas masing masing. Aku selalu berbual dengan yong pasal ini semua, sejenak kami hening sambil menghirup sisa memori kanak kanak di sini, Dia percaya, pada teorinya bukan Bongawan sendiri yang mewujudkan pengalaman hidup disitu berwarna warni. Menurutnya, apa yang dipercayai nya Bongawan hanya satu partikel dalam jujukan lengkap memori kami, ada faktor lain lagi seperti masa, persekitaran tempat kerja dan rakan sekerja bapak, cuaca, umur kami, umur kakak - kakak dan adik adik kami, silibus matapelajaran sekolah, Pemimipin politik malaysia yakni Tun Mahathir yang dia tak berhenti mengaguminya, politik dunia, malahan cuaca dunia dan usia perkahwinan mak bapak pun memain peranan.

1 Membangkang:

Bongawan dulu sdh berubah menuju kemodenan..lawati peranakbongawan.blogspot.com..tq

14 June 2012 at 20:43 comment-delete
Post a Comment

Popular Posts